Kanzeon Bodhisattva
KANZEON ZEN CENTRUM DEN HAAG

Introductiecursus
zenmeditatie


Twee inwijdingsverhalen

Mindfulness


Geef toe dat je Boeddha bent!

Dennis Genpo Merzel, Roshi

Beseffen dat je de levende Boeddha, de ontwaakte bent, is waarschijnlijk de meest ongelooflijke ervaring van je hele leven. Je kunt er volledig door uit je dak gaan.

*****

Je beseft dat je van het beginloze begin volmaakt en heel bent geweest. Volmaakt zoals je bent. Voor ons is deze hoogste waarheid het moeilijkst te verteren: dat er niets te bereiken valt.

*****

Eerst zoeken we naar de Boeddha buiten onszelf als een of ander volmaakt wezen. Het is zo makkelijk ons een toonbeeld van volmaaktheid in te denken en dat beeld te projecteren op een overleden persoon, die niets meer kan zeggen en ons niet meer kan teleurstellen.

*****

Wat is er verkeerd aan streven naar volmaaktheid? Het streven zelf, omdat we al volmaakt zijn, zoals we nu zijn. Het verlangen iemand anders te worden dan wat we nu zijn, is gebaseerd op het dualistische denken en veroorzaakt lijden.

*****

Er is geen Boeddha buiten jezelf. Er is geen Dharma buiten jezelf. Er is geen oefenpraktijk buiten jezelf, en geen weg los van jezelf. Jij bent de levende Boeddha, jij bent de ademende Dharma, jij bent de praktijk, jij bent de weg. Elk van ons zou zover moeten komen dat we dat op zijn minst kunnen toegeven.

*****

Als we allemaal van oorsprong Boeddha's zijn, wat is dan de zin van training en meditatie? Omdat er een wereld van verschil is tussen begrijpen op een intellectueel, verstandelijk niveau en het werkelijk waarderen hiervan in de diepste vezels van je wezen. Het ene houdt je gevangen, het andere schenkt je vrijheid.

*****

De grote meesters zeggen allen hetzelfde. Vanaf het allereerste begin zijn we van nature volledig ontwaakt, volledig verlicht, vrij en onbelemmerd. Onze dualistische manier van denken is de enige reden waaromwe dat niet echt geloven.

*****

Ons verstand wil altijd maar conclusies trekken,, een eindpunt bereiken. Het kan oneindigheid en eeuwigheid niet doorgronden. Het verstand denktin termen van begin en eind. Als we oneindigheid doorgronden, gebruiken we ons verstand niet. Aleen wanneer het verstand zichzelf loslaat, kunnen we oneindigheid, het Ongeborene, God, Boeddha ervaren.

*****

Je eigen geest is oneindig en alomvattend, grenzeloos als de kosmos. IdeeŽn en begrippen zijn zulke nietige dingetjes. Heb je daar meer vertrouwen in dan in de leringen van de Boeddha en de grote meesters? Stel je meer vertrouwen in je eigen ideeŽn en opvattingen dan in je ware zelf?

*****

Het ware zelf beperkt zich niet tot deze wereld of zelfs tot het universum. Het kent geen grenzen, geen vaste positie, geen vorm, geen zelf, geen beperkingen, geen tijd. Het overstijgt weten of niet-weten, zijn of niet-zijn volledig; het overstijgt alle onderscheid. Dat moeten we goed beseffen. Deze vormloze vorm is niet anders dan deze vorm hier, dit lichaam, dit leven!


Uit:

Dennis Genpo Merzel
24/7 Dharma
Asoka, 2003
Blz. 88-96

naar boven

 

 
home | wat is zazen? | citaat van de week | vorige citaten | adressen en links | meer links