KANZEON
ZEN CENTRUM DEN HAAG | ||
| ||
Introductiecursus zenmeditatie Twee inwijdingsverhalen |
Over de identiteit Caroline Eliacheff / Nathalie Heinich Ons
hele onderzoek bevestigt de hypothese die ten grondslag ligt aan het project van
dit boek: er bestaat wel degelijk een specifieke moeder-dochterrelatie en deze
is niet te reduceren tot de moeder-kindrelatie in het algemeen. We moeten dus
alleen nog begrijpen wat de reden hiervan is. Er
is een overvloed aan studies over het moederschap, de afstamming in eerste lijn,
het vrouw-zijn of de vrouwelijke seksualiteit. Daartegenover staat zoals
we bij de platonische incest zagen een bijna totale afwezigheid van ideeën,
met name psychoanalytische, over de moeder-dochterrelatie. De
vrouw in wording moet daarentegen een kronkeliger weg volgen: ze moet zelf worden
wat eerst het object van haar (eerste) liefde was. Ze moet haar zelfverwerkelijking
voltooien door het subject van haar eerste relatie te worden. [...] Kortom, terwijl
het volwassen en man worden van de jongen alleen een seksuele verandering
inhoudt van zijn oorspronkelijke emotionele hechting aan de vrouw, zonder verandering
van het soort object, vereist die van het meisje, lang voor de seksualisatie
van haar hechting aan een totaal object, een identificatie met het
eerste object waarop ze haar libido had gericht: haar moeder. Het proces van de identiteitsvorming loopt voor dochters natuurlijk via een identificatie met de moeder. Dat is zon cliché dat ons daarmee het zicht wordt belemmerd op het feit dat het niet voldoende is tot dezelfde sekse te behoren om van de identificatie een proces te maken dat vanzelf verloopt. Maar
door te focaliseren op de dimensie van de identificatie lopen we het risico de
andere dimensie te verhullen, de symmetrische dimensie van het werken aan een
identiteit, die bestaat uit het zich anders gaan voelen, waardoor de mogelijkheid
ontstaat om zich niet als de ander op te bouwen maar als zichzelf. Zij
moet haar gevoel van identiteit opbouwen door het imiteren van een wezen van wie
ze zich tegelijkertijd moet onderscheiden door aan haar macht te ontsnappen zonder
daarmee zich met de andere sekse te gaan identificeren, terwijl ze ook nog moet
zorgen dat haar moeder van haar blijft houden... Onlangs
is de psychoanalytica Jessica Benjamin nagegaan wanneer het probleem van de identiteit
in de psychoanalyse voor het eerst aan de orde kwam, wat de weg opent naar volkomen
nieuwe gedachten over de wederzijdse herkenning, de noodzaak om te
herkennen, en ook herkend te worden door de ander en de mogelijkheid biedt
een onderscheid aan te brengen tussen identificerende liefde en oedipale
liefde. Als
we bovendien rekening houden met het onderscheid tussen identificatie en differentiatie,
binnen deze dimensie van de identiteit, dan komen we terecht bij een meer specifiek
vrouwelijk probleem. Want naast de strijd om herkenning, die niet voldoende heeft
aan een mannelijke identificatie, moeten vrouwen de paradoxale noodzaak
onder ogen zien dat ze zich van hun moeder moeten afscheiden en zich met haar
moeten identificeren. In het licht van wat we net gezegd hebben, kunnen we de waarde van de volgende uitspraak goed inschatten:Het kleine meisje bouwt haar persoon subjectief niet tegen haar moeder op, behalve dan in de onderdrukkende sprookjes van het patriarchaat, maar zoals en met haar moeder [...]. De
dochter, van dezelfde sekse of soort als haar moeder, heeft van nature een gemakkelijker
relationeel leven. Ze begint haar leven in een relatie onder gelijken, onder medeplichtigen.
Als er gekozen moet worden tussen de onderdrukkende sprookjes van het patriarchaat
en de verslindende sprookjes van het matriarchaat, kan men zich afvragen
wat het ergste is... Deze is makkelijker te onderzoeken via de mislukkingen ervan dan in de verschillende normale situaties. We moeten ons in Europa wenden tot lange tijd marginaal gebleven specialisten zoals Donald W. Winnicott in Engeland, of Aldo Naouri in Frankrijk, om een verhandeling te vinden over de gevaren van een totaal samenvloeien van de moeder met het kleine kind. Over
latere ontwikkelingsfasen, tot aan de puberteit, en zelfs de volwassenheid, kennen
we alleen de Duitse psychoanalytica Alice Miller en de Franse Christiane Olivier
en Françoise Couchard, die ons op de ernstige gevaren wijzen van psychopathologische
afwijkingen die optreden wanneer een kind in een onvoldoende gedifferentieerde
relatie met de moeder blijft steken temeer wanneer het om een dochter gaat,
voegen wij hieraan toe. Welke vorm die derde figuur ook kan aannemen en er bestaat geen enkele reden om deze toe te schrijven aan archaïsche voorstellingen van de autoritaire, superieure vader, tenzij we een functie verwarren met de toevallige belichaming ervan deze blijft noodzakelijk, en in het bijzonder in onze tijd, waarin de waanideeën van de almacht van de moeder zich door de vooruitgang van de medische wetenschap kunnen realiseren. De derde, zoals Pierre Legendre ons eraan herinnert, is datgene wat de noodzaak van de differentiatie in werking kan zetten, dat wil zeggen de logica van het anderszijn, het spel van het gelijkzijn en het anderszijn, want anders zou de noodzaak tot differentiatie volledig spaaklopen, wat zeker zou leiden tot een heroriëntatie op het probleem van de waanzin. Identiteit, differentiatie, de plaats van de derde, ontwijken van incest en van probleemsituaties die voortvloeien uit het extreme gedrag van moeders, die te veel moeder of te veel vrouw zijn: ook al bestaan goede moeders alleen in de verbeelding van een geïdealiseerde familiegemeenschap, er zijn toch moeder-dochterrelaties die hun specifieke moeilijkheden weten te overwinnen en bestand zijn tegen de tijd en tegen de veranderingen die onvermijdelijk in de relatie optreden. Op één voorwaarde: deze relatie mag noch de vader, noch de dochter, noch de moeder buitensluiten, en moet dus echt een relatie tussen drie personen zijn.
Lees het sprookje van de mooie Wassilissa. En ook het verhaal van IJzeren Hans. Zie Bert Hellingers betoog over Liefde tussen partners. Kijk op www.hellinger.com.
| |
home | wat is zazen? | citaat van de week | vorige citaten | adressen en links | meer links |