home citaat van de week adressen en links
meer links |
vorige
| volgende Vorige
citaten: Angststoornissen
zijn onderschat probleem Metro:
10 februari 2004 Angela Severs Maar
liefst één op de vijf Nederlanders krijgt in zijn leven te maken
met een angststoornis als hyperventilatie of claustrofobie. De
Nationale Collecte Hersenziekten en Psychische Ziekten staat deze week
in het teken van angststoornissen, want volgens de Hersenstichting Nederland wordt
de omvang van het probleem sterk onderschat. Ieder
mens kent soms angstige gevoelens - dat is heel normaal en zelfs goed. Want angst
waarschuwt voor naderend gevaar en brengt het lichaam in staat van paraatheid,
waardoor een snelle reactie mogelijk wordt. Mensen met een angststoornis zijn
echter bang zonder dat de situatie daar direct aanleiding toe geeft. Deze angst
kan zeer overheersend zijn en het dagelijks leven bepalen: uit angst voor een
angstaanval worden vaak situaties vermeden die in verband met de angst worden
gebracht. Er
zijn verschillende angststoornissen. Bij een paniekstoornis (tot voor kort
ook wel hyperventilatie genoemd) wordt iemand op volkomen onverwachte momenten
overvallen door grote angst. De plotselinge paniek gaat gepaard met angstaanjagende
lichamelijke verschijnselen, zoals ademnood, hartkloppingen en hevige transpiratie. Een
andere angststoornis is een fobie. Dit is een irreële angst voor bepaalde
dingen, die gepaard gaat met heftige lichamelijke verschijnselen, bijvoorbeeld
een drukkend gevoel op de borst en paniekgevoelens. Voorbeelden zijn straatvrees,
hoogtevrees, vliegangst, claustrofobie en angst voor de tandarts. Onder
angststoornissen worden ook dwangstoornissen en piekerstoornissen
gerekend. Mensen met een piekerstoornis maken zich langere tijd ernstig zorgen
over zaken die horen bij het dagelijks leven, zoals geld en gezondheid, terwijl
in hun leven alles goed gaat. Zo iemand heeft bange voorgevoelens, gaat piekeren,
wordt somber, en overbezorgd en kan zich gejaagd en rusteloos gaan voelen. De
precieze oorzaak van angststoornissen is nog grotendeels onbekend. Erfelijkheid
speelt zeer waarschijnlijk een rol. Recente onderzoeken tonen een biologische
oorzaak aan. Waarschijnlijk leidt (onder andere) een verstoorde balans in de serotoninehuishouding
in de hersenen tot angststoornissen, evenals een teveel aan cortisol, een van
de belangrijkste stresshormonen.
Uit: Metro
10 februari 2004 www.metronieuws.nl
www.hersenstichting.nl
www.nfgv.nl
naar
boven
Dansen
met patiënten Een
dag op de poli van neuroloog Cobie Baart Medisch
Contact: Nr. 6 - 6 februari 2004 Henk Maassen
Cobie Baart
is ervan overtuigd: sociaal-emotionele factoren spelen altijd mee, bij onbegrepen
lichamelijke klachten maar ook bij min of meer begrepen ziekten. Maar uit schaamte
gaan veel collegas er niet op in. Ze vinden het eng of bedreigend.
De
jongeman komt een beetje bedremmeld binnen. Zijn blik glijdt over het fraaie eikenhouten
bureau en de rieten stoelen. Hij neemt plaats tegenover de dokter. Neuroloog Cobie
Baart vraagt wat hem hier brengt. Een heel repertoire aan klachten: duizeligheid,
lusteloosheid, hoofdpijn, slapeloosheid, en vooral een gevoel van alles
is anders, de dingen zijn niet echt. Derealisatie,
zegt Baart. Zo noemen we dat soms. Weet je wat ik daarmee bedoel?
Ik denk het wel, zegt de jongen zacht. Het lijkt alsof alles
als een film aan me voorbijgaat. Hij vertelt dat hij vaak bang is om flauw
te vallen. Dat hij tot voor kort veel sportte, maar daar absoluut geen zin meer
in heeft. Denk je dat het iets ergs is?, vraagt Baart. Nou,
ik denk altijd verder. Maar het is misschien wel helemaal niets.
Baart onderzoekt hem. Dan zegt ze: Je ademt verkeerd. Je hebt een verkapte
vorm van hyperventilatie. Wat is de oorzaak? Is er iets gebeurd in je leven?
Eerst
rept de patiënt van een overleden collega, maar dat spoort niet met het begin
van zijn klachten. Na wat heen-en-weergepraat komt de aap uit de mouw: zijn relatie
is verbroken, hij heeft zijn huis moeten verkopen, en de herinnering aan een verkeersongeval
dat hij jaren geleden veroorzaakte, speelt plotseling weer op. Baart:
Kun je mij geloven als ik zeg dat er niets ernstigs met je aan de hand is?
Iedereen heeft wel eens periode van stress waarop je reageert zoals jij dat doet.
Ik heb het zelf ook eens gehad. Hij: Ik ben blij dat u dat zegt, want
nu weet ik dat het normaal is. De neurologe adviseert ademhalingsoefeningen
bij een Mensendieck- of Cesartherapeut. Je moet een ontwikkelingshobbel
nemen. Leren omgaan met verlies. Bel me over twee maanden om te vertellen hoe
het met je gaat. Integrale
kijk De jongeman is één van de ongeveer twintig patiënten
die Cobie Baart vandaag ziet in het Streekziekenhuis Midden-Twente in Hengelo.
Ze heeft een wat onorthodoxe manier van werken. Ze bepleit (samen met haar collega
Marten Klaver) een integrale kijk op de patiënt, vooral om deze duidelijk
te kunnen maken hoe emotionele stoornissen pijn en andere neurologische klachten
kunnen veroorzaken. Oorspronkelijk waren neurologen er trots op dat
ze zon integrale visie hadden, weet ze. Nu zijn ze er vooral op uit de pathofysiologie
van een aandoening vast te stellen om vervolgens te bepalen welke behandeling
nodig is. Daar is niets op tegen, als ze maar niet denken dat we er daarmee zijn,
vindt Baart. Voor mij is het een ervaringsfeit dat sociaal-emotionele factoren
altijd van invloed zijn, of je nu te maken hebt met een in wezen onbegrepen lichamelijke
klacht of begrepen of halfbegrepen ziekten als MS of migraine. Neem MS: niet alles
is een Schub en als je hem krijgt, zou het kunnen zijn dat je bepaalde
grenzen hebt overschreden. Ze wijst op de MS-patiënte die
een uurtje geleden met een soort niets-aan-de-handhouding haar spreekkamer binnenkwam,
maar niettemin behoorlijk dubbelzag. Die moet zich heel beroerd voelen.
Ze heeft gewoon een te flinke houding; dat heb ik haar ook gezegd. Ze heeft niet
voor niets dringend behoefte aan een methylprednisolonkuur. [...]
Lees
het hele artikel in Medisch
Contact. naar
boven On
Family Constellations Bert Hellinger Fragment
from a lecture, held by Bert Hellinger in September 2001 at a workshop at Tokyo,
Japan. -
On Conscience
- The
Collective Conscience
- Bonding
- Peace
Through Grief
- On
Love
I
want to explain something at the beginning about the work I can offer here. You
have heard the term Family Constellations. This just describes the method,
but behind the method there are very important insights into family relationships,
the relationships between men and women, parents and children, and in a wider
field also. It is these insights that are most important, because in the course
of the years it became apparent that many illnesses and other maladies are caused
by entanglements in the family. These entanglements are unconscious. I
bring an example. A woman comes to a workshop and says that her daughter has difficulties.
The daughter wrote a letter that she does not want to live much longer. So I set
up her present family. That means that I selected representatives from a group
like this to represent herself, her husband and the children. If the family is
set up in front of all the people, people are very often surprised to see what
they have set up. For instance, in this constellation she placed her daughter
a little bit outside, and she, although she stood next to her husband, was looking
away. So
from the picture, I can gather immediately the problem. I led the mother the way
in which she was looking, so I led her a little bit outside and asked her, how
she felt there. She said, she felt better. This is very surprising, actually,
that she should feel better if I lead her away from the family. So I led her back
to the place where she stood before, and I led her daughter a little bit further
away and I asked the daughter, how she felt when she was standing further away.
She, too, said, she felt better. Then I asked the mother how she felt when the
daughter was moving away, and she said, she felt better. What
does this example reveal? The mother wants to go away, in fact she wants to die,
and then the daughter also wants to go away, in fact she wants to die. But then,
when the daughter wants to go away, the mother feels better. Therefore, secretly
in her soul, the daughter has told her mother, I will die in your place.
I will die, so that you may stay behind. None of them had thought of this,
the movement was completely unconscious. It was brought to light by means of the
family constellation. You
must know, it was not the mother herself who was standing in the constellation,
and it was not the daughter herself who was standing in the constellation. They
were just representatives who didnt know anything about this family. This
shows the power of the family constellation, because as soon as the representatives
have been set up, they feel like the people they represent without knowing them.
So, through the representatives, a hidden dynamic of the family comes to light.
But
why should the mother want to die? There must have something happened in her family
of origin. So I asked her, What happened in your family of origin?
And she said, I had a twin sister who died at birth. This was the
secret behind her move of wanting to die. She wanted to follow her twin sister
into death because she felt in her soul that she could be united with her in this
way. Now, her very deep love for her twin sister came to light. If people
feel that urge in their soul, it does not mean that they follow it all the time.
They feel it. Sometimes, because they feel it, they develop strange symptoms.
For instance, they get seriously ill or they have accidents or they have suicidal
thought. This woman had married and one of her children felt that her
mother wanted to die. Therefore she said, I will die in your place. Now
I have explained two important insights about family constellations. Many difficulties
and illnesses stem from these two sentences said silently in the heart. The one
is, I follow you unto death. The other one is, I do it in your
place. But
why should people want to do this? Because they feel connected in a very deep
way with the members of their family. Sometimes, we see people who are angry with
their family, they seem to be against their family, and they may feel ashamed
that they have such feelings. But when we set up the family, suddenly it comes
to light that they are bound with a very special deep love to their family. They
are only entangled in a specific way. How these entanglements develop, I will
explain in the course of this seminar. What I said now, may be sufficient as an
introduction. So I want now to demonstrate the work. Afterwards, I will explain
the procedure, and I will also give a chance to ask questions. [...]
Read the whole
lecture. Lees
Liefde tussen partners van Bert Hellinger. naar
boven Big
Mind Dennis
Genpo Merzel, Roshi
Our
most precious gift and birthright is the One Buddha Mind, but we all fall into
ignorance and exchange this Mind for a tiny, selfcentered mind. No matter how
hard the small mind tries, it can never understand or control this life because
in our ignorance we see ourselves as separate and limited. With his enlightened
view, Buddha could see the way to end suffering, and he gave us the remedy in
his teaching of the Eightfold Path, the fourth noble truth. The first step on
the Eightfold Path is right view, the enlightened view. When we know Big
Mind, we can rise above the small mind and cut through the illusion of separateness.
From:
Dennis Genpo Merzel The Path of the Human Being: Zen Teachings
on the Bodhisattva Way Boston & London: Shambhala, 2003 P. 126 Big
Mind Audio Exercise
with Genpo Roshi, Ken Wilber and others [mp3 file]. naar
boven Ik
weet dat ik niet besta Marjoleine
de Vos De
dichter en essayist Martin Reints heeft wel eens geschreven over het opmerkelijke
feit dat mensen die bijkomen uit bewusteloosheid altijd vragen (áls ze
dat vragen en het geen mythe is): waar ben ik?. Niet: Wie ben
ik?. Dat laatste zou minstens evenveel voor de hand liggen, degene die je
bent en die je kent, is er immers alleen dankzij het bewustzijn. Als dat er niet
is, wie ben je dan? Of is de vraag Waar ben ik wel de juiste, maar
dan met de nadruk op ik? Wie ben ik? Het is een vraag die
moeilijk te beantwoorden is, al doen we of we het weten. Laatst zei Balkenende
nog zoiets: Zon man ben ik niet. Het klinkt heel gewoon en vertrouwd.
Alsof je zou weten wat voor man, of vrouw, je bent. En zo praten we ook, over
elkaar, over onszelf. Maar we weten heel goed dat het niet waar is. Er is geen
sprake van een duidelijk omlijnd ik of zelf, al zijn er
ook zeker wel telkens terugkerende reacties die we tot ons zelf zouden
kunnen rekenen. De ziel, nog zon begrip. Zoiets als het wezen,
van ons zelf - oh hemel, wat een warboel aan begrippen die een gevoel
of een ervaring willen uitdrukken waarvoor eigenlijk geen goede woorden zijn.
En die misschien niet eens juist zijn. Dat laatste, dat de ervaring van een
zelf wellicht nergens op gebaseerd is, wordt gesuggereerd door het zojuist verschenen
boek Het land van de stilte van neuropsycholoog Paul Broks. Hoewel het
gaat over dingen waar je al wel vaker over hebt kunnen lezen, bijvoorbeeld bij
Oliver Sacks in eigenaardigere, bij Antonio Damasio in wetenschappelijkere versie,
is dit toch een fascinerend boek, juist doordat het enerzijds minder ver afdwaalt
in de wereld van de ver- en gestoordheid en anderzijds ook voor leken voortdurend
begrijpelijk blijft. Het gaat over hersenen. En over het zelf, of liever gezegd,
over het ontbreken, neurologisch gesproken, van zoiets als een zelf.
Broks maakt steeds weer duidelijk dat achter het gezicht, achter de ogen (spiegels
van de ziel), niets anders schuil gaat dan de donkere hersenmassa waarin
neuronen en neurotransmitters hun werk doen, een massa vol biochemische reacties
en nergens in die massa zit zoiets als een zelf. De reacties zíjn het zelf.
Dat wil zeggen: de werkende hersenen produceren zoiets als geest en geest is nodig
voor bewustzijn. Het verhaal dat wij van die hersenwerkzaamheden maken, de persoon
over wie we vertellen, de herinneringen die we fabriceren, dat alles is wat we
zelf noemen. Broks concludeert dat we op een bepaald niveau niet meer zijn
dan vlees; en op een ander niveau niet meer dan een verzinsel.
Dat is natuurlijk niet nieuw. Het mannetje in de machine is als beeld allang afgeschaft,
het is geen verrassing dat er niet ergens in onze hersens een soort filmscherm
staat opgesteld waarop al onze ervaringen en gedachten geprojecteerd worden voor
een toeschouwer die onze kern is. En dat men eigenlijk geen samenhangend geheel
is, is ook niet iets dat een ander per se moet komen vertellen; iedereen heeft
de ervaring van steeds anders te zijn in verschillende gezelschappen, op verschillende
momenten, in verschillende omstandigheden. Al die verschillende scherven en beelden
vormen geen geheel, ze overlappen elkaar gedeeltelijk en laten rafels en gaten
over. De schrijver Alfred Kossmann schreef dat eens heel streng en goed op (in
zijn Duurzame gewoonten of Uit het leven van een romanfiguur): Er
is enkel verzinsel, van de persoon die zichzelf acteert en observeert, en van
de observators. Een oprecht denkend ik weet dat het niet bestaat, dat het als
ik niet kán bestaan, en de verwarring die het is zo netjes mogelijke omhult.
Hem zou Paul Broks weinig nieuws te vertellen hebben, hij wist allang, uit
introspectie, dat zijn lichaam geen peul was waarin de erwt van het zelf rond
rammelde, een bevattelijk bolletje dat je van alle kanten zou kunnen bekijken.
In zijn romans gaat het over identiteitszwendel en over zelfverlies,
over de kinderachtige neiging om bevattelijke verhalen te verzinnen die de onbevattelijke
jungle van feiten moet temmen. Een denkend mens mag geen verhaal maken van
zijn ervaring, laat hij een personage in zijn novelle Een verjaardag
denken. De wildernis mag geen voortuintje worden. Maar hoe
leeft men zonder de ook vaak nuttige en stimulerende fictie van een zelf? Dat
gaat niet. Zou het ook kunnen dat het feit dat de neurofysiologie geen zelf
kan aanwijzen, een tekort in die wetenschap betekent? Een te ver doorgevoerd materialisme,
de overtuiging dat alles terug te brengen is tot fysische eenheden? Paul
Broks laat in zijn boek op allerlei manieren zien hoe onze geest aan ons lichaam
verbonden is, en ook hoe anders wij dat ervaren. Hij beschrijft hoe hij op een
koude dag gaat zwemmen en zijn lichaam dwingt om de ijzige golven in te duiken
- alsof hij de bestuurder is en het lichaam de auto. Hoewel de hersenen alles
besturen, is er toch, blijkbaar, een deel dat we meer als onszelf
ervaren. Ons zelfgevoel is wel verbonden met het feit dat we een lichaam in de
wereld zijn, maar valt daar toch niet helemaal mee samen: niet, alleen kan iemand,
hoe node ook, wel een arm of een been missen en nog steeds zichzelf
zijn, ook voelen we ons vaak niet eens zo erg vertrouwd met dat lichaam van ons
en wat erbij hoort. Afgeknipte nagels. Ontlasting. Spuug, zodra het niet meer
in ons is. (Broks herinnert zich de docent die studenten vraagt zich voor te stellen
een beker van het eigen spuug op te moeten drinken.) Ooit raakte een
vriendin verscheidene keren in een psychose. Ze was dan heel anders dan we haar
kenden, agressief, wispelturig, onzinnig. Door medicijnen kwam ze er dan op den
duur weer min of meer bovenop. Aan een oudere vriend vroeg ik eens wanhopig: Maar
wie is dan de échte Y.? Die vriend wist ook allang wat Alfred Kossmann
wist en wat Paul Broks zo overtuigend laat zien: dat dat een onzinvraag is. Wat
hij mij vriendelijk duidelijk maakte. Maar tegelijkertijd haalt dat verdwenen
zelf ongeveer alles onderuit van wat we belangrijk vinden. Want van wie houd je
dan, als iedereen maar een discontinue verzameling reacties en ervaringen is?
Het antwoord kan maar op een manier luiden van het beeld dat je van de ander hebt
gemaakt. Van een romanfiguur dus. Zoals Kossmann al schreef: Iedereen is
een romanfiguur in de roman die hij zelf schrijft, een fantasie, en persoonlijkheid,
ach wat, persoonlijkheid is een prothese. Het blijft een duizelingwekkende
gedachte. Uit:
NRC-Handelsblad, 17 november 2003 naar
boven Spiral
Dynamics: The
Evolution Of Consciousness And Culture TURQUOISE
MEME
Holistic meme - starting 30 years ago - Worldview:
An elegantly balanced system of interlocking forces
- Mindset:
Experience the wholeness of existence through mind & spirit
- Manifestations:
Holonic, intuitive thinking; global networks for global results
YELLOW
MEME Integrative meme - starting 50 years ago
- Worldview:
The world is a chaotic organism forged by differences and change
- Mindset:
Flexibility, functionality, responsibility, and spontaneity have highest priority
- Manifestations:
Integrative structures, systems thinking, Third Way politics
GREEN
MEME Communitarian/Egalitarian meme - starting 150 years ago
- Worldview:
A human habitat in which we share lifes experiences, freed from dogma
- Mindset:
Seek peace in the inner self and explore the caring dimensions of community
- Manifestations:
Human rights movements, communes, Woodstock, multiculturalism
ORANGE
MEME Achievist/Strategic meme - starting 300 years ago
- Worldview:
A marketplace full of possibilities and opportunities
- Mindset:
Play the game to win; cultivate optimistic, risk-taking self-reliance
- Manifestations:
The Enlightenment, Silicon Valley, Fortune magazine, corporate states
BLUE
MEME Purposeful/Authoritarian meme - starting 5,000 years ago
- Worldview:
An ordered existence under the control of the ultimate truth
- Mindset:
Life has meaning, direction and purpose; enforce principles of right living
- Manifestations:
Puritan America, codes of honor, the Moral Majority
RED
MEME Impulsive/Egocentric meme - starting 10,000 years ago
- Worldview:
A jungle
where the strongest and most cunning survive
- Mindset:
Avoid shame, get respect, and do what you want
- Manifestations:
Feudal kingdoms, rebellious youth, epic heroes, terrible twos.
PURPLE
MEME Magical/Animistic meme - starting 50,000 years ago
- Worldview:
A magical place alive with spirit beings and mystical signs
- Mindset:
Keep the tribes nest safe and warm; observe tribal customs, seasonal cycles
- Manifestations:
Family rituals, shamans, blood oaths, magical New Age beliefs
BEIGE
MEME Instinctive/Survivalistic meme - starting 100,000 years ago
- Worldview:
A natural milieu where humans rely on instincts to survive
- Mindset:
Do what you must to stay alive. Food, warmth, sex, and safety have priority
- Manifestations:
First human societies, starving masses, African Bushmen, street people
naar
boven Moderne
manieren Beatrijs
Ritsema beantwoordt vragen van lezers Beste
Beatrijs, Ik ben gescheiden en heb elke veertien dagen mijn twee
kinderen een lang weekend. Nu heb ik weer een vrouw ontmoet met wie ik verder
wil, maar zij heeft een dochter van acht, die mij niet accepteert. Wat ik ook
zeg of doe, ze kwetst of negeert me. Ik ben ten einde raad, want samenwonen is
nu beslist niet haalbaar. Hoe moet ik me opstellen? Is er soms een bureau voor
dit soort zaken en/of moet ik met mijn vriendin en dochter in therapie? Nieuwe
papa Beste
Nieuwe papa, U moet dat samenwonen voorlopig maar uit uw hoofd zetten.
De dochter van uw vriendin ziet u als een indringer, waar het kind gelijk in heeft
- eerst is haar vader uit haar dagelijkse leven verdwenen en vervolgens legt haar
moeder het met een vreemde aan. Kinderen hechten aan exclusiviteit en permanentie.
Haar gevoelens van frustratie en woede projecteert zij op u en dat zal nog wel
even zo blijven. Hoe zit het trouwens met uw eigen kinderen? Zijn die wel enthousiast
over uw samenwoonplannen? Voorlopig kunt u het beter bij een lat-relatie
houden en moet u vooral veel geduld betrachten. Een kind van die leeftijd heeft
minstens een jaar, soms twee jaar nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. In
die tijd moet u zich terughoudend en afwachtend opstellen. Niet haar gaan zitten
opvoeden en vooral ook niet proberen haar gunst of liefde te winnen, want minachting
zal uw deel zijn. Het kind weet heus wel dat het u om haar moeder te doen is,
niet om haar. Haar moeder kan haar intussen wel duidelijk maken dat u, haar nieuwe
vriend, niet weggaat en zich niet zal laten wegjagen. Of de dochter nou dwarsligt,
bokkig is of niet, de relatie blijft bestaan. Ook moet de moeder beleefdheid van
haar dochter eisen. Het kind moet antwoorden, als u wat vraagt, en normaal tegen
u doen, zoals ze ook tegen andere bekende volwassenen doet. Op negeren, kwetsen,
beledigen staat straf. Na een aantal maanden, als de beleefdheid routine is geworden,
wordt het misschien af en toe per ongeluk even gezellig en op een gegeven moment
weet het kind niet beter meer of dit is de nieuwe vriend van haar moeder - geen
papa. Pas dan kan er eventueel tot samenwonen worden overgegaan. Maar eerst dus
heel veel geduld. Uit:
Trouw, 29 november 2003 naar
boven Een
nieuw kompas Henk
Maassen Richard
Horton: In het hart van de geneeskunde zit een leugen Richard
Horton, hoofdredacteur van The Lancet, vindt dat de moderne geneeskunde een foute
koers vaart. Wetenschap heeft de overhand, geneeskunst is uit beeld geraakt. Dokters
zijn bronnen van technische kennis en van technische oplossingen voor ziekte.
Ze vertrouwen meer op de uitkomsten van tests, dan op het verhaal van de
patiënt. [...] In
toenemende mate, stelt Horton, zijn dokters bronnen van technische kennis en van
technische oplossingen voor ziekte. Ze vertrouwen meer op de uitkomsten
van tests, dan op het verhaal van de patiënt. Hij constateert
veel onvrede onder artsen en spreekt van professionele wanhoop. Die
onvrede kent tal van oppervlakkige oorzaken: werkdruk, onderbezetting, onderbetaling,
bureaucratie, maar de werkelijke oorzaak zit dieper, meent hij. In het hart
van de moderne geneeskunde bevindt zich een leugen. Een leugen die we inmiddels
ettelijke generaties van studenten hebben voorgehouden. Die leugen is dat geneeskunde
een wetenschap zou zijn. Het gevolg daarvan is dramatisch: terwijl we steeds beter
de wetenschappelijke basis van ziekten zijn gaan begrijpen, hebben we de menselijke
basis volledig verloren laten gaan. Nogmaals, ik ben niet anti-wetenschap, natuurlijk
is wetenschap van belang voor de vooruitgang in de geneeskunde maar ik zou graag
zien dat de wetenschap weer van de geneeskunde werd losgezongen. Dokters zijn
geen natuurwetenschappers. Hun kennis van moleculen is beperkt - en terecht. Gedetailleerde
kennis over de wijze waarop een ziekte ontstaat, is overwegend een onnodige last.
Geneeskunde gaat over het bijzondere, het unieke, het individu en zijn
omgeving; het gaat beslist niet alleen over objectiveerbare ziekten die er wel
of niet zijn, en die je kunt behandelen of uitbannen. Ziekte is niet uitsluitend
een kwantificeerbare afwijking van het normale: ziekte herschept het leven van
een patiënt en maakt hem in zekere zin tot een ander persoon. Wie zo tegen
ziekte aankijkt, zal inzien dat het gaat om vragen als: hoeveel verandering in
zijn omgeving kan een patiënt verdragen, hoe groot is zijn vermogen zich
aan te passen aan zijn sociale omstandigheden? Zulke vragen beantwoorden is de
essentie van het dokter-zijn. [...] Geen
andere professie in de wereld, meent hij, heeft dagelijks zo veel te maken met
lijden en onwaardigheid. In het westen begrijpen we gezondheid
tegenwoordig vooral in termen van dieet, fitness en cosmetica; we denken niet
aan termen als armoede, en aan de grote epidemieën die rondwaren in de derde
wereld. Ik ben een gepassioneerd voorstander van globalisatie. Niet omdat kapitalisme
de redder van Afrika zal zijn. Maar vanwege het idee van een soort globaal burgerschap.
Als artsen hebben we een speciale verantwoordelijkheid: wij hebben een normatieve
rol te vervullen. Even aarzelt hij, alsof hij zelf opkijkt van
zulke grote woorden. Misschien klinkt het allemaal wat idealistisch, misschien
zelfs wel vroom. Maar er staat ook veel op het spel. Op individueel en public
health-niveau is de ultieme rol van de dokter: herstel van de menselijke waardigheid.
Uit
een artikel van Henk Maassen in Medisch Contact van 28 november 2003.
Richard Horton
Second Opinion: Doctors, Diseases and Decisions in Modern Medicine
London: Granta Books, 2003. naar
boven The
Role of the Elder Robert
L. Moore, PhD Elders
are disappearing all over our planet. Men that use to carry the eldership of the
tribe or community are now alcoholic, in major depression, committing suicide,
or on golf courses - or all the above. Our
crisis is understandable. It is clear what is going on and why. No longer do we
have a problem about figuring it out. But this is not recognized. On the contrary,
we have all these people in leadership positions in every walk of lifeespecially
those who have to do with the legal system, criminology, and public administrationwho
think they can explain this crisis without any reference to male initiation or
maturation. It is impossible. It cannot be done. You cannot even identify the
problem without looking at male initiation, and you surely cannot fix it. So
what time is it? It
is a time when men have abdicated their responsibilities as elders wholesale.
We have all these self-righteous men all over the country who want to put all
the young warriors in prison forever and throw away the keys because the young
warriors are criminals, they cannot be helped. This is the situation
we face: Men, so called men, who will not face their own shadows, will not face
up to the reality of their abdication. They are willing to witness the destruction
of the lives of thousands upon thousands of young males all over the world. That
is where we are and that is what we face and that is what time it is. What
is needed? A
brotherhood, what used to be called an order. Now what kind of order do we
need? We do not need another regressive, tribal masculine brotherhood. We do not
need another SS. Why not? They were organized. They knew how to use technology.
They knew how to get men committed unto death and how to make men proud. What
was the problem? They had a racist, tribal, demonic vision. They made the fatal
error that our forebears have repeatedly fallen into. For thousands of years we
have not been able to make the unity of our species the basis of our vision. We
have made the same mistake over and over. We have taken magnificent young warriors
and offered them a bogus visiona demonic, racist, non-inclusive vision to
serve and die for. We
need magnificent young men, middle-aged men and older men serving a vision worthy
of them. We need to take that Warrior energy, that which is very likely the most
noble thing in the male soul, and bring it into the service of an inclusive, non-racist,
non-sectarian, non-cultic vision about a world of justice and peace. We need
to warn men against repeating the error of our forefathers in accessing wonderful
masculine energy and then using it to serve a tribal, often racist, vision. In
the United States, we have so many men today, fine men, who have been seduced
into joining right-wing, racist militias. The only elders and guides they have
are men who have no other vision except to repeat the errors of the past. [...]
See Dr. Moores
website
and read the whole essay.
Zie ook:
Carolien Roodvoets Het Monsterverbod. De aantrekkingskracht van foute mannen
Aramith. Tweede druk, 2003 www.carolienroodvoets.nl naar
boven
Het
glas
Paul Witteman Vorige
week is een collega van me begraven. Hij was gestruikeld en van de trap gevallen.
Glaasje te veel op. Tragisch einde van een ingewikkeld bestaan. Dol op de VARA,
nauw verbonden met de vakbeweging maar bijna zijn hele leven (hij werd 55 jaar
oud) zonder vaste relatie. Drank maakt meer kapot dan je lief is. Het blijft nog
steeds een uitstekende slogan. Gisteren heeft mijn vriend Bert-Jan zijn
rijbewijs ingeleverd. Voorlopig voor een jaar. Te vaak door de mand gevallen bij
een alcoholcontrole. Het kost hem drie uur extra reizen per dag, want aangewezen
op het openbaar vervoer. Je kunt natuurlijk redeneren dat het zijn eigen verantwoordelijkheid
is en dat door deze maatregel misschien een gruwelijk ongeluk wordt voorkomen.
Dat neemt niet weg dat er een hoop narigheid is verbonden aan het glas.
De meeste mensen kennen het prettige gevoel dat het eerste biertje of het eerste
glas wijn veroorzaakt. Heel snel stroomt er een soort warmte door het lichaam
die een sluier werpt over de problemen van het dagelijks bestaan. lk zou het middel
niet graag missen. Helaas roept alcohol het verlangen naar meer op en die roep
is in veel gevallen sterker dan de wil met mate te drinken. En dan begint de ellende.
Ik hoorde op de radio een interview met de Leidse psycholoog professor
Wagenaar die een kruistocht tegen de drank voert. Hij ergert zich kapot aan recepties
aan de universiteit waar intelligente mensen die zojuist hun bul hebben gehaald
het glas heffen op hun toekomstige loopbaan. Alsof die mensen niet weten dat depressies,
echtscheidingen, kindermishandeling, dodelijke ziektes, dementie en ongelukken
direct of indirect zijn gerelateerd aan drankgebruik. Wagenaar constateert
tot zijn verbijstering dat drank niet discrimineert. Koning alcohol is welkom
in alle sociale lagen van de samenleving. De professor zou het liefst zien dat
cafés worden gesloten, restaurants slechts water mogen schenken en dat
alcohol voor iedereen onbetaalbaar wordt. Als je hem zo hoort kun je
niet anders dan hem gelijk geven. Maar spoel ik nu de huisvoorraad door de gootsteen?
Waarom eigenlijk niet? Uit:
Vara TV Magazine van 8 november 2003 www.vara.nl naar
boven vorige
| volgende | |