KANZEON
ZEN CENTRUM DEN HAAG | |||
| |||
Vragen en antwoorden (slot) Vraag: Gisteravond nadat ik naar bed gegaan was, moest ik steeds denken aan de invloedssferen van de vader en de moeder. Je hebt gezegd dat een macho-man iemand is die te lang heeft vastgezeten aan zijn moeder. Maar
hoe zit het nu met een verwijfde man? Zou je kunnen zeggen dat die neiging het
resultaat is van te lang binnen de invloedssfeer van de vader zijn? Een Don Juan is ook een moederskindje dat de stap naar mannelijkheid niet heeft kunnen maken. Door veel vrouwen te hebben, hoopt hij voor altijd te kunnen deelnemen aan het vrouwelijke. De behoefte aan veel partners is een eigenschap van vastzitten in de sfeer van de moeder. Een man die de invloedssfeer van zijn moeder verlaten heeft, kan van een partner nemen wat hij nodig heeft, is in staat om zichzelf te geven en kan een partner zijn. Opschepperige, trots als een pauw rondlopende macho-typen zijn de lievelingetjes van hun moeder. Vraag:
Zou je nog wat meer kunnen vertellen over je concept van invloedssferen? Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen. Zodra wij van onze beschrijving beweren dat het de waarheid is, zitten we met een onjuiste theorie, die onmiddellijk ongeloofwaardig wordt. Wat ik beschrijf, is niet absoluut waar. Het
is een fenomenologische beschrijving van bepaalde dynamische processen die ik
in mijn werk met echtparen, gezinnen en families door de jaren heb waargenomen.
Daar wil ik het bij laten. Maak van wat ik zeg alsjeblieft niet meer dan ik bedoel. Of, zoals in sommige gezinnen het geval is, moeder en zoon spannen samen in smaad en verachting jegens de vader. Dat is wat ik eigenlijk bedoel. Vraag:
Voor een dochter is de eerste relatie ook die met haar moeder. Als ze moet
terugkeren naar de invloedssfeer van haar moeder, dan betekent dat toch dat ze
haar moeder eerst heeft verlaten en naar haar vader is gegaan, om daarna weer
terug te keren? Op zijn eigen kracht kan hij er niet aan ontkomen. Als hij het kind-zijn wil opgeven om een man te worden, zal hij zich moeten verbinden met zijn vader en zijn grootvader, en met de mannenwereld. Daarin vindt hij de kracht die hij nodig heeft om zich te onttrekken aan de invloedssfeer van zijn moeder. Vraag:
Mist een meisje niet iets wanneer ze gewoon binnen de invloedssfeer van de
moeder blijft? Is het voor haar niet belangrijk om die te verlaten en ernaar terug
te keren? Vraag:
Je zei dat een vrouw het moeilijk vindt om een man ten volle te accepteren
als zij haar vader niet heeft losgelaten. Ik blijf daarover nadenken. Als ze oprecht zou kijken naar de werkelijke consequenties van zichzelf als zijn partner, plaatst ze de kinderlijke overtuiging in een volwassen context. Er is een zin die haar kan helpen om de ongezonde band met haar vader op te geven. Ze kan tegen hem zeggen: Moeder is voor jou een klein beetje beter geschikt dan ik. Vraag:
Wat is het mannelijke in een vrouw en het vrouwelijke in een man? Maar waar wij het over hebben, heeft niets te maken met conceptuele inzichten. Ik stel geen theorie van mannelijkheid en vrouwelijkheid voor. Ik probeer te beschrijven wat mensen in hun familie- of gezinssituatie en in hun relaties ervaren. Daarnaast probeer ik mogelijkheden te scheppen om in contact te komen met dingen die je alleen kunt leren kennen door ze te ervaren. Intellectueel proberen een ervaring te begrijpen is zoiets als proberen een vlam vast te pakken. Als probeert om dergelijke dingen intellectueel te snappen, dan heb je van het vuur alleen de as te pakken. Vraag:
Volgens mij is wat je beschrijft gewoon het oeroude oedipusverhaal in een andere
taal verteld. Ik zie het verschil niet tussen wat jij beschrijft en het oedipuscomplex
uit de psychoanalyse. Zodra je oedipuscomplex zegt, verdwijnt de fenomenologie van de systemische processen en blijf je zitten met het psychodynamische concept dat je al kent. Je verplaatst je naar een andere gedachtewereld. Ik praat niet over hoe het ene ding het andere veroorzaakt en evenmin probeer ik om onbewuste processen te beschrijven. Ik beschrijf wat ik mensen feitelijk zie doen. Ik
beschrijf hun feitelijke gevoelens en gedragingen, en ik kijk hoe ze zich systemisch
tot elkaar verhouden. Dat houdt geen oorzakelijkheid in, maar alleen systemische
associatie. Dat is een ander niveau van abstractie dan de theorie van de psychoanalyse. Anders heb je alleen maar woorden en concepten die zijn losgekoppeld van je ervaringen, en dat is niet voldoende om iemand daadwerkelijk van dienst te zijn.
Lees meer over familieopstellingen op www.hellinger.com. Tineke Brackel te Amsterdam geeft workshops in de traditie van Bert Hellinger. Lees het verhaal van De mooie Wassilissa. Of de lange versie van dit verhaal in het Engels. Aanbevolen! Lees ook het verhaal van IJzeren Hans. Download deze drie inwijdingsverhalen als Word-document. Lees een samenvatting van Past Reality Integration-therapie van Ingeborg Bosch.
|
| ||
home | wat is zazen? | citaat van de week | vorige citaten | adressen en links | meer links |